2013. május 29., szerda

Fekete tenger megkerules, 4. nap (maj. 28, kedd), 1424 km, Odessa

Ma jo koran kellett kelni, 6-ra jott ertunk a hajo. Elotte meg reggeli.
Motorcsonakoztunk napfelkelteben a Dunan egy ujabb 40 percet, nem volt melegunk, viszont a latvany es az elemeny mindenert karpotolt.

Csónakázás napfelkeltében

Felpakoltuk a motorokat, es start, a cel Odessa, hosszu nap lesz.
Az elso kompozas utan jott az elmeny motorozos 100 km visszafele, ez most is ugyan olyan jo volt. Ujabb kompozas Galatinal, es irany a hatar.

A kis komp
Itt kezdodtek a bonyodalmak. Romaniabol egeszen gyorsan kileptunk, jott a Moldaviaba belepes. Nem lehet elkerulni, egy rovid szakaszra mindenkeppen be kell menni. Itt eleve majdnem egy orat kellett sorban alni, hogy egyaltalan oda engedjenek a hatarhoz. Ott utana utlevel ellenorzes, forgalmi ellenorzes, belepesi illetek fizetes. Minden sikerult, mentunk 2 km-t es jott az ukran hatar. Moldavia ennyi volt, na jo, nem 8 orszagot erint a tura, hanem csak 7 es felet. Szoval az ukran hatar. Itt aztan van fegyelem, ketes sorba allitottak a motorokat, mindenkinek ott kellett allnia a sajatja mellett. Mint az iskolaban, van itt rend kerem. Mindezt egy olyan hataror vezenyli, aki erre szuletett, a tekintete is olyan, mint Rambonak. Osszeszedtek az utleveleket es a forgalmikat, zoldkartyakat. Jott az alvazszam ellenorzes, tenyleg az-e a motor, mint ami a forgalmiban van. Ha ez stimmelt, akkor eltuntek a papirokkal egy jo 20 percre. Majd visszahoztak ket cetlivel, es elkuldtek egy ablakhoz. Ott kaptunk a cetlikre ujabb pecsetet. Majd ezzel az egesszel be kellett menni az epuletbe, ahol passport control volt es ujabb forgalmi ellenorzes. Hogy akkor addig mi tortent es mire vartunk ennyit, azt sosem tudjuk meg. Ha ezzel is meg van az ember, akkor elindulhat kifele, de a soromponal le kell adni a ket cetlit. Valami hihetetlen procedura a belepes. A ket hatar volt bo ket ora.

Vegre start, kicsit szetesett a tarsasag, aki vegre vegzett az elindult, ugy volt, hogy az elso benzinkuton talalkozunk. Mi harman jottunk el egyutt, de az elso benzinkuton nem volt senki. Mentunk tovabb. Andras navigalt, ugy allitotta be a GPS-t, hogy Odessa fele ne kelljen ujbol belepni Moldaviaba, allitolag mindenki erre megy, jobb elkerulni az ujabb hatar procedurat. Igy viszont kerulni kell.
Mint kesobb kiderult, csak mi harman mentunk erre... Az ut arra amerre mi mentunk, hat azt hagyjuk. Borzalas. Nem, ez ide nem eleg. Katasztrofalisan sz@r. Nem ez sem eleg. Az ut, az egyszeruen nem ut. Na ez lesz az. Szoval kb. 250 km borzalom jott, abbol 40 km tragedia, amibol olyan 7 km nem ut, muvas poros koves valami, poroltak rajta a kamionok es az autok, elozni nem lehetett.

Nem út...
Kicsit legalább út

Mint kesobb kiderult, ezen az egyik motoros el is esett. Katyu-katyu hatan, komolyan mondom, olyan volt mint valami Nintendos jatek, csak itt nem egy eleted lett oda ha nem sikerult kikerulni egy katyut, hanem a felni. En is elkaptam parat, remelem nem kapott durvat es nem "hajint a kerek", avagy nincs benne ovalizacio, tehat nem lett "ludaj" :-) Remelem olvassak a gumis barataim, akiktol ezeket a szakzsargonokat tanultam.
Volt olyan resz, ahol akkora katyuk voltak, hogy csak lepesben lehetett atmenni rajtuk, es tulajdonkeppen ossze ertek, mindez 60 km-en keresztul. Ezeken a reszeken mar inkabb kitapostak az aszfalt maradvany (inkabb igy hivnam, mint utnak) mellett egy foldutat, egy szakaszon kiprobaltam, 80-90-el lehetett rajta zuzni, sokkal haladosabb volt ott. A katyus reszeken olyan 30-40-el lehetett menni, de indonkent szinte allora kellett fekezni. Nagyon faraszto volt, es kicsit sem elvezetes. Ami szep volt, az a taj. Es a napsutes, mert ma is jo ido volt.
Neha egyebkent volt egy-egy szakasz, ahol vadi uj aszfalt volt, de ennek csak ovatosan szabadott orulni, mert 1-2 km utan egy tobb negyzetmeteres katyuval ert veget.
Megalltunk tankolni, Andras elovette a sisak kamerat, de letette valahova a motorra. Csak km-ekkel kesobb vette eszre, hogy nincs meg, elhagyta. Vissza mentek a masik sraccal, en mentem tovabb Odessa fele. Sajnos a kamera nem lett meg.

Ut kozben nem alltunk meg kajalni, most nem is lett volna hol, azt ettuk, ami nalunk volt, mindenkinel van tulelo felszereles egy ilyen turan, ennek resze a ket napi hideg elelem is.

Életmentő finomság a dobozban :-)

Bar vannak, akik fele, vagy harmad annyi cuccal jottek, mint en. Es abban van egy laptop is. Ezt valahogy nem ertem, bar abban egeszen biztos vagyok, hogy joval kevesebb cuccal kellett volna jonnom. Amit ezen a turan nem veszek elo, vagy meg lettem volna nelkule, azt tobbet nem hozom magammal.

Odessaban talalkoztunk a szallason, a tobbiek mar mind itt voltak, ok nem kerultek a "nem ut"-on, hanem hatart leptek ujbol, ami raadasul gyorsan ment. Arra az ut sem volt tragikus. Sebaj, mi meg szep tajon "mentunk". Tanulsag, hogy a fo utrol nem szabad leterni. A fo ut sem jo, de ami nem fo ut, na az a nem ut. Ja, igen, volt egy olyan resz is, ahol az ut elfogyott, foldut lett, es akkora nyomok voltak benne, hogy csak ket 20-30 cm-es resz maradt, azon kellett egyensulyozni. Ha arrol lecsuszol, meg egy elettel kevesebb :-) , nem, itt csak beborulsz egy fel meteres kitaposott nyomba, mert nincs hova leenni a labadat, csak a godorbe. De nem estunk le :-) Volt olyan szakasz is, ahol kavicsos folddel feltoltottek a katyukat. Meg volt olyan is, ahol fel volt marva itt-ott az ut, de igazabol az volt a kevesebb, ami nem volt felmarva. Es ezek hosszu-hosszu km-eken keresztul. Itt nem ugy javitjak az utat, hogy felmarjak aztan leaszfaltozzak, hanem felmarjak 30 km-en itt-ott, aztan majd megcsinaljak. Es lehet a felmarasok kozott nintendozni. Es ezeket a katyukat sem ugy kell elkepzelni, mint amilyenek Mo-on vannak. Ezek tobb negyzetmeteresek, egymast erik, es nagyon melyek. Az utolso 80 km-re vissza keveredtunk a fo utra, az jo volt.

A gepjarmu park nem sokat valtozott, Moszvics, Volga, Lada-bol minden ami valaha letezett, meg olyanok is, amik nem leteztek :-) A teherauto a Zil es Kamaz. Vannak persze mas jarmuvek is, de ezek a meghatarozok. A szemelyautokon mindegyiken van egy kis tuning, lesotetitve az ablak, olyan is volt, hogy a szelvedo is, meg tukor folia, meg alufelni, sport krom visszapillanto es kilincs, matricak, diszito elemek mindenhol, stb. stb.

Szoval itt vagyunk a szallason, egy regi patinans epulet van atalakitva szallodanak, sajnos hagytak elegge lepusztulni. Felmentunk meg a varosba, megneztuk az opera epuletet, ott egy szabad teri koncert volt eppen. Elsetaltunk meg a plazsra, jo kis elet van ott, megneztuk a Patyomkin lepcsot is, de mindezt mar sotetben.

Opera
Patyomkin lépcső sötétben
Sétány

Ukrajnaban nem szabad alkoholt fogyasztani az utcan. Andrasnal viszont volt egy uveg sor, es jott ket rendor. Mondtak, hogy ez problem, kovessuk oket mind a negyen. Mutatta a rendor keresztben a kezet, mint ha meg lenne bilincselve, utalva ezzel arra, hogy mi lesz, ha nem megyunk veluk. Kozben telefonalgatott, hogy szerez tolmacsot, mert hat ez nagyon komoly problem. A masik rendor mondta neki, hogy hagyjad, had menjenek, de az egyik az komolyan vette a hivatasat, hajthatatlan volt. Ertetlenkedtunk, meg kerdeztuk, hogy hol van az opera, mi inkabb oda mennenk, meg nem ertjuk, meg milyen sor, meg no alkohol, meg turist, vegul mondta, hogy jol van, menjunk. Nem kerultunk sittre :-)

A mai tav vegul 455 km volt. Hogy is nezzen ki a mai nap pontokban... Volt az a 100 km brutal jo resz, meg szep ido volt ma is, de volt a hatar atlepeseknel a szivas, meg a 250 km szivas. Legyen 6 pont, vegul is a rossz ut challange volt, ahogy a tobbiek fogalmaztak.

Holnap irany Sudak, ez mar a Krim felszigeten van, ott ujabb piheno napunk lesz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése