2013. június 8., szombat

Fekete tenger megkerules, 13. nap (jun. 6, csutortok), 4912 km, Samsun

A tarsasag nagy resze nem varta meg a reggelit, elindultak. Csak fel 9-re tudtak reggelit kesziteni, korabbra nem. Ezt csak hatan vartuk meg.
Reggeli utan start, a hatar csak 20 km-re volt a szallastol. Gruziaban meg tankolas, 300 egynehany Ft a benzin, szemben a torok 500+ -ossal.

A hatar atlepes sokkal egyszerubben ment, mint 2 eve. Van ugyan jarmu regisztralas, meg vizum vasarlas, de valahogy most nem kellett annyi pecsetet gyujteni. Elso ablaknak felirtak a rendszamot. Utana ablaknal mondtak, hogy oda jojjunk vissza, ha vettunk vizumot. Elsetaltuk vizumert, 20 dollar vagy 15 euro. Vissza setaltunk, a hataror ugy dolgozott, hogy en alig lattam mit csinal. Egyszerre ket embertol vette el a papirokat, lapozgatas, pecset, utlevel a scanner-be, es mar adta is vissza. Le a kalappal. Johetett a motor regisztralas. Ez sem lett volna veszes, ha nincs ott a hataron egy nepper csavo, aki a mogottunk levo autosok papirjait intezte. Gyakorlatilag mindenki elenk kerult, ott alltunk az ablaknal, de a mi papirjainkat el sem vettek. Aztan amikor megis, akkor beadtuk egybe mindenkiet. Kis varakozas utan mehettunk a sorompohoz, ott ujabb rendszam ellenorzes, es jo utat kivantak. Hatunknak kb. 1 ora lehetett, joval gyorsabb volt ez, mint amire szamitottam.

Torokorszagban nagyon jok az utak. A hatartol egy 2x2 savos ut vezet egeszem Samsun-ig. Volt itt mindenfele szakasz, kanyargos balrol hegy jobbrol tenger, ez volt a legszebb, vagy csak siman jobbrol tenger, sos viz illataval, meg voltak varosi reszek, meg hosszu egyenesek. Egy rovid idore az eso is eleredt, de mondjuk ez tenyleg olyan rovid szakasz volt, hogy emliteni sem nagyon erdemes. Alapvetoen nagyon jo ido volt ma is.
Meg a hataron egy kamionos mutatta, hogy esszel menjunk, ne szaguldozzunk. Egyebkent sem tesszuk, de az teny, hogy nem mindenhol tartjuk a megengedett sebesseget. Na ennek ma meg lett az ara, lemertek minket. Ket 3 fos csoportban mentunk, epp a kis eso utan voltunk. Allt a forgalommal szemben egy auto, lattuk, hogy mer, de mar keso volt fekezni. Gondoltam is, hogy mindegy, ezzel a felvetellel sokra nem mennek, elol nincs rendszam a motoron. Es a kanyar utan mar allitottak is meg minket. Megis lesz ebbol penz :-) Mint megtudtuk, max 99-el lehet menni. Az nem derult ki, hogy azert mert egyebkent 90 es 100-tol bunetnek, vagy motorra 99 a sebesseghatar (ez eleg hulyen hangzik). De a rendor mondta, hogy maximum 99. En 114-el mentem, a buntetes 166 torok lira, ez 20e Ft... Hallgatni kellett volna a kamionosra. Volt meg hatra bo 100 km, azt teljesen szabalyosan tettuk meg, tolt is le mindenki az utrol, varosban, varosin kivul, szemelyauto, teherauto.... Tobb mint 500 km volt ez a tav, keptelenseg lett volna vegig igy jonni, egyszeruen ledudalnak, leszoritanak, ha az ember nem veszi fel a forgalom ritmusat. Ha meg felveszi, akkor az 166 lira... :-) Pisti persze probalkozott mindennel, hogy Magyarisztanban (itt igy hivjak Mo.-ot) ilyen uton 130 (vegul is hasonlitott egy autopalyara), meg nincs penzunk, meg buntessen meg kettot, aztan a tobbieket hagyja. Mert hogy eloszor az elso harmast allitottak meg, utana par percre a masodikat. Nagyon jo fej volt a rendor, de mondta, hogy nem tehet mast, neki szoltak, hogy 6 motor, meg kell irnia 6 buntetest, kulonben neki lesz baja. Igy aztan van egy papirom, meg kell latogatni majd egy postat... A rendor egyebkent azt is mondta, hogy ezt o most megirja, de ne fizessuk be, hagyjuk a fenebe. Ennek tobben megorultek, en inkabb be fogom fizetni, nem kockaztatom meg, hogy kilepesnel baj legyen.
A vegere mar spanok lettunk a rendorrel, megbeszeltuk, hogy torok magyar milyen jo baratok, majd elkoszontunk, hatba veregettuk egymast, es a rendor meg kezet fogott, de nem igy hagyomanyosan, hanem ugy, mint ha szkandereznenk, nem is tudom, hogy hivjak ezt. Szoval ugy, mint ha orszagos haverok lennenk. Ja, es megkinalt cigivel :-) Mondjuk azt nem kertem :-)

Szoval szepen szabalyosan beertunk Samsun-ba, ezuttal jo volt a koordinata, pontosan a szalas ele vitt. Felpakoltunk a szobaba, vegre 2 fos szoba, nem horkolosokal vagy hajnalban kelokkel kell egy szobaban aludni :-)

Elmentunk vacsorazni egy etterembe, nem puccos, ilyen gyorskajalda szeru, de annal mondjuk ettermebb. Na ez szep volt :-) Ettem torok levest, ennel tobbet nem tudtam meg rola amikor kerdeztem, hogy az mi. Nem volt benne hus, zoldsegek voltak osszeturmixolva. Nekem izlett. Majd jott egy padlizsanos hus, az sem derult ki, hogy milyen, csak "meat", rizzsel. Kaptunk meg salatat, es lepenyt, meh vizet. Ugy ugraltak korulottunk, hogy csak neztunk. Az egesz nagyon rendben volt.

Igen, a motoron a lanc. Hat az nem funkcional valami jol... Motorfeknel mar kattog, ami azt jelenti, hogy ki van hegyesedve a kis lanckerek, es mar hajlanak is a fogak. Nagyon bizom benne, hogy kibir meg 2000 km-t, bar a tendencia nem tul jo. Miota eszrevettem, hogy ezzel baj lesz, 1100 km-t mentunk, es ma ismet jo nagyot kellett allitani rajta. Ez alatt az 1100 alatt annyit nyult a lanc, mint az elozo 3800 alatt. Es mar kattog is. Hat, nem hangzik jol, nem szeretnek Isztambulban Suzuki szerviz keresessel foglalkozni.

Egyebkent egyre tobb motornak veres a torka:
- Pistie le volt tamasztva az aszfalton, besullyedt a sztender, elborult, letort a bal tukor. Plusz el fog kopni ido elott a hatso gumija.
- Andrasen ugye kerekcsapagy csere volt, meg felni javitas, ezek rendben vannak, de eszi az olajat, es a lanc szakaszosan nyult meg.
- Zolierol leszereltek a hatso fektarcsat, mert elkopott a fekbetet, meg a vas is elkopott, es nem tudtak szerezni betetet, talan majd Isztambulban.
- Van egy motor amivel elestek a vas hidon, betort a burkolat, vegul is ez nem veszes.
- Az egyik BMW-nek folyik a kardan hajtasanal az olaj, tiszta olaj a hatso tarcsa, fek emiatt mar nincs. Ezt most este szervizelik.
- Van ugye az a motor, amivel meg a Duna deltaban elestek, azon azota nincs plexi, es a bal tukor helyere egy borotbalkozo tukor van fel szigeteloszallagozva.
- Az enyemnel kerdeses, hogy kibirja-e a kis lanckerek hazaig.

Igazabol most, hogy belegondolok, kb. 3 motor van a 16-bol, amivel nem tortent semmi :-) Amit nem soroltam fel, azokkal jellemzoen elestek, borultak. De komoly baj senkivel nem tortent, es ez a lenyeg.

A mai tav 547 km volt. Igazabol sok minden nem tortent, daraltuk a kilometereket. Meg megbuntetek a rendorok. A mai nap kap egy 5-ost.

Holnap irany Isztambul, 700+ -os szakasz, nagy resze autopalyan. Ja, es Torokorszagban motorral autopalyan 110... Ezt is nehez lesz betartani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése