Huzos nap volt...
Andras nem indult velunk, elvileg delutan 2-re hozzak vissza a motor hatso kereket. Kerch fele vettuk az iranyt, kb. 160 km, a komp Oroszorszagba visz at. Megerkeztunk a komphoz, 3 orankent jar, 15 perce ment el az elozo. Ez akkor bosszantonak tunt, nem jon jol ennyi varakozas, hatart is kell meg lepni. De kesobb kiderult, hogy legalabb egy oraval az indulas elott ott kell lenni, igy igazabol nem negyed oraval kestuk le a kompot, hanem tobb mint egy oraval.
Andras nem indult velunk, elvileg delutan 2-re hozzak vissza a motor hatso kereket. Kerch fele vettuk az iranyt, kb. 160 km, a komp Oroszorszagba visz at. Megerkeztunk a komphoz, 3 orankent jar, 15 perce ment el az elozo. Ez akkor bosszantonak tunt, nem jon jol ennyi varakozas, hatart is kell meg lepni. De kesobb kiderult, hogy legalabb egy oraval az indulas elott ott kell lenni, igy igazabol nem negyed oraval kestuk le a kompot, hanem tobb mint egy oraval.
Vettunk jegyet, vizet, kajat. Ilyen langos szeru felbe hajtott valamit vetem, amiben belul krumplis toltelek volt, fogalmam nincs, hogy mi a neve, kicsit hadilabon allok ezekkel a ciril betus szavakkal. Pedig emlekezni kellene meg erre-arra :-) A lenyeg, hogy finom volt a krumplis balhe, a varakozas idejere boven megtette. Egy turatarstol bucsu, o idaig jott velunk, keson jelentkezett a turara, nem tudta mar elintezni az orosz vizumot, de a Krim-ig azert csatlakozott hozank.
A varakozasra visszaterve. 10:45-kor ertunk a komphoz, a 13:30-assal fogunk menni. Tobb mint 2,5 orat kell varni, 33-35 fok, tuzo napsutes, arnyekot ugy kell keresni. Egy ora varakozas utan atengedtek a sorompon, ez mar hatar sav. Ujbol kettes sorba a motorokat, behuzodtunk az arnyekba, de vissza kuldtek a motor melle, a napra... Utlevel es forgalmi ellenorzes ujbol, ez az ukran kileptetes, orosz beleptetes a tulodalon. Kozben bejott a komp, az elejeben alltak a gyalogosok, amint lenyilt a rampa, vagy 100 ember olyan sprintet vagott le, hogy mi csak neztunk. Fiatalok, idosek, csomaggal vagy anelkul, az elso tuti megfutotta 100-on az ukran orszagos csucsot :-) Erdemes lett volna lekamerazni, de ez hatar, no foto. Minden bizonnyal forgalmi ellenorzes nelkul is egy turtura a belepes, nem mindegy, hogy az ember tizediknek vagy szazadiknak all be a sorba.
A varakozasra visszaterve. 10:45-kor ertunk a komphoz, a 13:30-assal fogunk menni. Tobb mint 2,5 orat kell varni, 33-35 fok, tuzo napsutes, arnyekot ugy kell keresni. Egy ora varakozas utan atengedtek a sorompon, ez mar hatar sav. Ujbol kettes sorba a motorokat, behuzodtunk az arnyekba, de vissza kuldtek a motor melle, a napra... Utlevel es forgalmi ellenorzes ujbol, ez az ukran kileptetes, orosz beleptetes a tulodalon. Kozben bejott a komp, az elejeben alltak a gyalogosok, amint lenyilt a rampa, vagy 100 ember olyan sprintet vagott le, hogy mi csak neztunk. Fiatalok, idosek, csomaggal vagy anelkul, az elso tuti megfutotta 100-on az ukran orszagos csucsot :-) Erdemes lett volna lekamerazni, de ez hatar, no foto. Minden bizonnyal forgalmi ellenorzes nelkul is egy turtura a belepes, nem mindegy, hogy az ember tizediknek vagy szazadiknak all be a sorba.
A komp kis kesessel indult, az ut nem volt tobb 15 percnel.
Irány Oroszország |
Meg a felszallaskor kaptunk egy migracios lapot, azt ki kellett tolteni, nev, szuletesi ido, utlevel szam, vizum azonosito, hol szalunk meg, datumok..., az orosz hataron kelleni fog. Kikotes, begurultunk a hatarhoz. Itt kezdodtek a viszontagsagok. Eloszor is kaptunk ket A4-es nyomtatvanyt, ket egyformat, ki kell tolteni ket peldanyban. Ismet szemelyes adatok, utlevel adatok, motor adatok, datumok, honnan hova megyunk, 15 helyre X a No-hoz, egy helyen a Yes-hez... A kitoltessel elment egy jo fel ora (javitas nem lehet a lapon, ha hiazol, kapsz ket uj papirt), de tenyleg nagyon segitokeszek voltak, ugy ahogy beszeltek is angolul, eddig OK. Beszelgettunk egy emberrel, mondta, hogy o is megcsinalta ezt a kort autoval, ez a hatar ez teljesen jo, majd az orosz-gruz ami zurosebb.
Sorban alltak az autok es a mi motorjaink. A gyalogosoknak kulon atkelo van. Szigor az itt is volt, ket ablak, egyikhez egy autos, masikhoz egy motoros mehet. Mas nem lephet a kozelebe sem, azonnal raszolnak, ha valaki kiszall a kocsibol, vissza parancsoljak. Egy ember vagy 10-15 percig all az ablaknak, utana atnezik az autot/motort es a csomagokat a vamosok. Autok ala beneznek tukorrel, felnyitjak a motorhaztetot, beneznek mindenhova. A vamos ruhajan kamera van, ha valamit meglat, egybol dokumentalva is van.
Ez az egy autos egy motoros rendszer 3 motorig mukodott, utana kozoltek, hogy elobb az osszes auto. Kerdeztuk, hogy miert, meg hogy ez igy nem korrekt, de ez itt mindegy, ha at akasz menni, ez van. Pont en kovetkeztem volna egyebkent. Ujabb varakozasi periodus, arnyek sehol, delutan van, fulledt 35 fok, tuzo napsutes, kezdek kimerulni, eddig 3 orat alltunk a napon. A viz is rohamosan fogy. Jott tovabbi 2 ora varakozas, mire minden auto atment. Addigra ugy ereztem, hogy szetfott a fejem. Na de en kovetkezek. Oda megyek az ablakhoz, beadok minden dokumentet, utlevel, forgalmi, zoldkartya, osszes kitoltott papir. Negyed oras procedura jott. Eloszor is oda-vissza ellenoriztek egy lampa alatt nagyitoval az utlevelemet. A fenykepes es a vizumos oldalt. Meggyozodott rola, hogy nem hamis. Utana beirt belole mindent a szamitogepbe, majd betette egy scanner szeru valamibe, megint gepelt, megint betette a scannerbe, ebbol volt negy kor. Nem tudom miert kellett negyszer scannelni, de ez a legkevesebb. Pecset a papirra, fele letep, fele idead, pecset az utlevelbe, a vizumra. Ekozben keszult rolam egy fenykepis. Utana foto ellenorzes, nezte az utlevelemet, majd az arcomat. Megint az utlevelet, megint az arcomat. Mindezt vagy fel percig. En vagyok, hurra, vissza kaptam mindent, szivelyesen megkoszontem, szpasziba, daszvidanyja. Egyebkent jo fej volt, tetszett neki, hogy "tudok oroszul", fel mosoly, pazsalujszta. Mehetek is motor szetszedesre. Beleneztek a dobozokba, nem kellett kilonosebben szetpakolni. Mehettem is tovabb, egy 100 meterre levo epuletbe egy tovabbi ablakhoz. Itt is utlevel, forgalmi, es a ket kitoltott A4-es papir. Ebbol lett a tartozkodasi engedely. Ez az ablak igazan gyorsan ment, nem volt tobb 10 percnel. Hurra, beleptem Oroszorszagba! :-)) Brutalis a procedura, tudtuk, hogy nem lesz egyszeru, de hogy ilyen szivas lesz, azt azert nem gondoltuk. Eddig a legbonyolultabb hatar atlepesem tavaly volt, amikor bementunk Transnistria-ba (Dnyesztnermenti Koztarsasag Moldaviaban). Ezt most sikerult uberelni. A bamakosok szerint barmelyik afrikai orszagba egyszerubb belepni. Ha ez a harar az ami OK, akkor... most egyelore nem gondolok bele abba, hogy milyen lesz a zuros.
Onnantol, hogy megalltunk a kompnal, eltelt tobb mint 6 ora. Ukran ido szerint 5 ora volt, az helyi ido szerint mar 6, itt van meg +1 ora eltolodas. Es van meg hatra bo 300 km, faradt vagyok, ehes vagyok, szomjas vagyok, szetfott a fejem, melegem van.., tulelo turat akartam, megkaptam :-)
Andras ekkor irt egy sms-t, hogy kesz a moror, de csak holnap indul, egybe lenyom ket napi tavot. Irtam neki vissza, hogy ezt gondolja at, mert kompozassal es ezzel a hatar atlepessel nem fog beleferni meg 1000 km, mi meg csak most ertunk at a hataron. Igy aztan elindult keso deltutan utanunk.
Andras ekkor irt egy sms-t, hogy kesz a moror, de csak holnap indul, egybe lenyom ket napi tavot. Irtam neki vissza, hogy ezt gondolja at, mert kompozassal es ezzel a hatar atlepessel nem fog beleferni meg 1000 km, mi meg csak most ertunk at a hataron. Igy aztan elindult keso deltutan utanunk.
Ossze vartuk a fel tarsasagot, a masik fele jon majd utanunk. Go. Az ut minosege nagyon jo, az autosok tulnyomo resze elozekeny, egyelore nyoma nincs annak, ami fent van a youtube-on az orosz kozlekedesrol :-) Egy szakaszon a tenger mellett kanyargunk, pazar, nagyon szep a hely, jobbrol a tenger, balrol sziklak, megaltunk egy gyors foto erejeig.
Utana a hegyek koze vitt az utunk, ez is allat, kanyargos, jo az ut, naplemente, aaaaaaaaaaaaa, nagyon zsivany :-)))))
Kozben szepen lassan rank sotetedett, es volt meg hatra kb. 80 km. Hirtelen nagyon faradt lettem, erosen kellett koncentralni az ivekre es az elozesekre, mert forgalom azert volt rendesen ezen a reszen. Neztem a GPS-t, hogy mennyi van meg a celig, nagyon lassan csokkentek a km-ek. Varhato erkezes helyi ido szerint 11-re.
Nagyon sok itt a hazi xenon-os auto, vakitanak mint az allat. Meg a kodlampaba is ezt teszik, jon szembol egy ilyen auto es kiegeti a retinamat. Biztos, hogy elokelo helyen allnak az oroszok a 100 autora juto hazi xenon-os autok versenyeben.
Egyszer megalltunk tankolni is, itt sem egyszerubb, mint Ukrajnaban. Errol nem is irtam meg. Szoval ugy mukodik, hogy beall az ember a benzinkutra, es nem jon a benzin. Jon egy kezelo, bekuld a kasszahoz, ahol meg kell mutatnod, hogy van penzed. Ha megmutattad, akkor a kezelo megtankolja a motort. Persze kint csak egy kezelo van, igy ha beall mondjuk 5 motor tankolni, akkor az fel ora. Itt Oroszorszagban, legalabb is ezen a kuton, egy kicsit egyszerubb volt, elhittek, hogy mindenkinek van penze, es egyszerre legalabb 4 kut oszlop mukodott.
Nagyon sok itt a hazi xenon-os auto, vakitanak mint az allat. Meg a kodlampaba is ezt teszik, jon szembol egy ilyen auto es kiegeti a retinamat. Biztos, hogy elokelo helyen allnak az oroszok a 100 autora juto hazi xenon-os autok versenyeben.
Egyszer megalltunk tankolni is, itt sem egyszerubb, mint Ukrajnaban. Errol nem is irtam meg. Szoval ugy mukodik, hogy beall az ember a benzinkutra, es nem jon a benzin. Jon egy kezelo, bekuld a kasszahoz, ahol meg kell mutatnod, hogy van penzed. Ha megmutattad, akkor a kezelo megtankolja a motort. Persze kint csak egy kezelo van, igy ha beall mondjuk 5 motor tankolni, akkor az fel ora. Itt Oroszorszagban, legalabb is ezen a kuton, egy kicsit egyszerubb volt, elhittek, hogy mindenkinek van penze, es egyszerre legalabb 4 kut oszlop mukodott.
11-re tenyleg megerkeztunk Tuapse-be, de a koordinata nem volt jo, nem a szallasra vitt. Kerdezoskodtunk, kavarogtunk vagy fel orat, nincs meg a hotel. Kerestunk egy taxist. Eloszor o is rossz helyre vitt, majd momdta, hogy ez nem is itt van, hanem 20 km-el arrebb. 600 rubelert el is hozott minket a szallodahoz. Ejfel volt amikor megerkeztunk, hulla faradtan. Regen esett ennyire jol egy tusolas.
Andras irt sms-t, a kompra var. Valamikor hajnalban fog megerkezni, mar ha nem sziv annyit a hataron mint mi.
A mai tav 504 km volt, ezzel nem is volt semmi baj. A mai kihivas a hatar atlepes volt, ami aztan tenyleg az igazi szivas kategoriaja volt, ennek ellenere nem tudom lepontozni a mai napot. 7 pont. Tulelo turat akartam, kalandokat akartam, tessek :-)
De gyorsan hozza teszem, meg iden nyaron elmegyek azert Olaszorszagba, mar csak azert is, hogy kicsit ertekeljem milyen is az a hatar atlepes, ahol megallni nem kell, csak 30-ra lassitani :-)
De gyorsan hozza teszem, meg iden nyaron elmegyek azert Olaszorszagba, mar csak azert is, hogy kicsit ertekeljem milyen is az a hatar atlepes, ahol megallni nem kell, csak 30-ra lassitani :-)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése