2015. augusztus 23., vasárnap

Baltikum + Moszkva, 10. nap (aug. 23, vasarnap), 2751 km, Szentpetervar pihenonap 1

Ma vegre nem kellett koran kelni. Kezdenem a leirast a reggelivel, de kar ra pocsekolni a karaktereket. Borzalmas volt. Na jo, kicsit bovebben. 8-tol 10-ig van reggeli. 9-kor volt meg muzli, kenyer es lekvar. Meg instant kave es forro viz. De amig volt kaja, az is borzalmas volt. Ketfele "hus" volt: parizsi es sult parizsi. Meg ilyen leves teszta. Es itt 3 ejszakat leszunk. Aaaaaaaa......... Hagyjuk is.
Az utobbi idoben eloterbe kerultek nalam a gaszto elmenyek. Egyebkent is, de az ilyen utazasok alalmaval foleg. Eddig az uzbeg vacsora viszi a primet. Egy reggeli persze nem fog akkorat utni, de eddig csak egyre jobb es jobb reggelik voltak. De nem lehet minden egyre csak jobb :)

A varosokra ez nem igaz, Szentpetervar hatalmasat ut! De nem is hasonlitanam a balti fovarosokhoz, mert nem egy ligaban jatszanak. Vilnius, Riga es Tallinn igazi kis ekszerdobozok. Kicsik, baratsagosak, emberkozeliek. Szentpetervaron minden monumentalis. Itt minden nagy, meg nagyobb vagy a legnagyobb. Vagy arany. Vagy granit.

10-re jott Monika az idegenvezetonk. Itt szuletett, de edesanyja magyar. Profi idegenvezeto, nagyon elegedettek voltunk vele.
Reszletesen meselt mindenrol amit megneztunk, vonatkozo tortenelem, evszamok, uralkodok, epuleteknel a magassagok, de meg a granit oszlopok tonnaban mert adatit is megtudtuk.
A varos viszonylag fiatal, 1703-ban alapitotta Peter car. Kulturalis kozpont, de komoly az ipara is, pl. hajogyar, auto osszeszereles. A munkanelkuliseg 2,5%, aki akar dolgozni az tud. A fizetesek nem magasak, es nagyon nagy kontraszt van szegenyek es gazdagok kozott. Ez latszik az autokon is, sok luxus auto van, de vannak regi autok a szovjet idokbol, nem epp a legjobb allapotban.
A varos a Neva folyo ket partjara epult. Csak 74 km hosszu, ebbol 34 a varosban folyik. Sok csatorna agazik le belole, ezeken nagy a turista hajo forgalom.

Setaltunk az utcakon, megneztuk a gyonyoru epuleteket, szobrokat, tereket, templomokat. Sok utcaban csak ugy sorakoznak egymas mellett a patinans epuletek, mashol egy beloluk latvanyossag lenne. Lenyugozo. Mar-mar sok is egy kicsit. A templomok kupolaja pedig valoban arany.
Termeszetesen megneztuk a teli palotat is. A teren van egy oszlop, aminek a tetejen egy angyal tart egy keresztet. A szovjet idokben Leninre akartak cserelni az angyalt, de szerencsere ez nem tortent meg. Az oszlop granit, egyben lett kifaragva, a sulya 600 tonna.
Atmentunk a nyulak szigetere is, itt talalhato az erod. Ami kesobb bortonkent funkcionalt. A tornya 122,5 meter, ez a legmagasabb epulet a varosban. Itt vannak agyuk is, es erdekesseg, hogy itt delben nem harangoznak, hanem lonek egyet az egyik agyuval. Hatalmasat szol.
Megneztuk a nyari kertet is, ahol fogadasokat tartottak.
Emlitest erdemel meg a Veren epult Megvalto templom. Ma csak kivulrol neztuk meg, keves ra az, hogy nagyon szep. Kivulrol csempek diszitik. Holnap megyunk majd be.

Delutan helyi etterenben ettunk. Egy szuterenben volt, retro hangulat, olcso arak. A kaja olyan so-so. Bableves, majd sajtos sertes sult hajdinaval.
Az idegenvezetonktol itt elbucsuztunk, 6 orat volt velunk.
Setaltunk meg a varosban, itt nem lehet rossz fele menni. A vegere Zolival maradtunk ketten, megvartuk meg a sotetedest, keszitettunk par esti kepet. Majd elindultunk vissza a szallasra.

Tartalmas nap volt, jol el is faradtam. De ennyi gyonyoru, monumentalis dolgot egy helyen en meg nem lattam. Szentpetervar ajanlott. Nagyon!