2015. augusztus 22., szombat

Baltikum + Moszkva, 9. nap (aug. 22, szombat), 2751 km, Szentpetervar

Ma is koran keltunk, 6-kor. Oda kellett erni idoben az orosz hatarhoz. A ket evvel ezelotti tapasztalatok alapjan jo par oraba beletelhet mire atjutunk.

Ejszaka valamiert tobbszor is felkeltem. Az tunt fel, hogy nem volt az a korom sotet. Olyan eros szurkulet volt, vagy mint ha tetihold lett volna. Erdekes.

7-kor indultunk, ismet beutott a majd meg fagytam effektus. Eleinte dimbes-dombos fakkal szegelyezett uton mentunk, meg kicsit kanyargos is volt :) Szep ut volt, erdekes volt renszarvas veszely tablat is latni. Majd ramentunk az autopalyara. Itt tudtam meg, hogy a levego 11 fokos volt, az aszfalt pedig 12. Eleg karcsu. A hatar elott kezdett kicsit melegedni, mert egyebkent a nap sutott.

Megerkeztunk a hatarhoz. Hosszu kocsisor, de intettek, hogy a motorokkal menjunk elore. Innen is koszonom, szpasziba tavaris! Ezzel egy orat minimum fogtunk. Es akkor elkezdodott: egyik ablaknal migracios papirt kerni, ket peldanyban kitolteni, belepes, kilepes, utlevelszam, vizum szama, allampolgarsag, ki a vendeglato, stb-stb. Majd sorban allni a leadashoz, plusz utlevel es forgalmi. Minkettot lefenymasoltak, utlevelbol a vizumot is. Potyogteti a szamitogepet, scannali az utlevelet (akkor minek kellett fenymasolni??), majd uv fenyben nezi az utlevelet, vizomot is. Vegul melyen a szemembe nez, igen, en vagyok, pecset. A migracios lap egyik peldanyat is megkaptam lebelyegezve. Erre ugy kell vigyazni mint a ket szememre, enelkul nem engednek ki a hataron. Ez a cetli itt fontosabb mint az utlevel. Majd johet a kovetkezo ablak, a motorok csak ideiglenes importtal lephetnek be az orszagba. A4-es ket oldalas formanyomtatvanyt ket peldanyban kitolteni, mindenfele ertelmezheto es ertelmezhetetlen kerdessel. Angol nyelvu volt, de sok helyen nem ertettem pontosan. 35 kg-nal nehezebb aru ami nem lathato? Vagy valami hasonlo, es ilyen kerdesbol meg jo par. Legjobb tudasom szerint tippeltem vegig, Yes, No, No, No. A nyomtatvanyon nem lehet javitani, ha elrontod, ujat kell kerni. 9-en vagyunk, legjobb esetben 18 nyomtatvany eleg lett volna. Mi szerintem elhasznaltunk vagy 40-et. Es nem azert mert ilyen bena a tarsasag... Lapot leadni, forgalmival, utlevellel. Elmaradhatatlan fenymasolas, pecset, ragasztottak is ra valamit. Majd mindkettot visszaadtak. Johet a vamvizsgalat. Beleneztek a dobozba, az egyik papirt elvettek, masik marad nalam. Most mar ket papirra lehet vigyazni, enelkul meg a motor nem lephet ki. Nem egyszeru. De igazabol ezt tudtuk.
A meglepetes az volt, hogy 1,5 ora alatt vegeztunk. Sokkal rosszabbra szamitottunk, ez igazan pozitiv.

A hatar utan rogton tankoltunk. Nincs 200 Ft a benzin, ez is rendben van. Es az ut minosege is teljesen rendben van. A kozlekedesi kultura mar kevesbe. Az a resze meg csak-csak, hogy lehuzodnak. Jo darabon sima 2x1 savos ut volt, de nagyon szeles leallosavval. Az autok jo resze ott ment, igy konnyen el lehetett menni mellettuk. Persze volt aki nem ment le, es volt aki miatt satu fekezni kellett mert ugy "sorolt" be jobbrol, hogy majdnem kiutott. Es persze volt olyan is, aki mindenaron megelozott, annak ellenere, hogy utana beallt az elottunk levo sorba. Ezt sosem fogom megerteni.
Sok helyen mertek itt is, de nem a balti vagy finn modszerrel, ahol mindenfele digitalis automata berendezesek voltak oszlopokon. Itt volt egy 3 labu allvany az ut szelen, rajta a radar, es egy vezetek kototte ossze a melle levo Lada Samara-val, Dacia Logan-nal, vagy epp Ford Focus-szal. Meg vannak a megyehatarokon levo ellenorzo pontok is, itt van hogy csak lassitani kell, de van amikor stop tabla van.

Szentpetervar fele bementunk Wyborg-ba. Itt megneztuk a varat es a belvarost. A belvarosban hatalmas banzaj volt, beszeddel, zaszlokkal, gyozelmi zenevel. Es katyusaval.
Itt mar olyan meleg volt mint tegnap. Reggel majdnem szetfagytam, delben meg folyt rolam a viz.

Beertunk Szentpetervarra. Hatalmas a varos, 5 millioan laknak itt. A varos szelen emeletes lakohazak alltak vege lathatatlan sorokban. Mar ez is dobbenetes latvany volt. De aztan atmentunk a varoson. Tobb csatorna is van itt, rajta hajok, ket oldalan olyan epuletek, hogy csak pislogtam. Mentunk vagy 30 km-t a szallasig, csak kapkodtam a fejem, azt sem tudtam hova nezzek. Mondjuk foleg az utra, mert itt sem volt egyszeru a forgalmi helyzet.
Este meg bementunk busszal a belvarosba harman. Vetek ulni egy hotelben mikozben az ember Szentpetervaron van. A pislogas folytatodott. Iszonyatos gazdagsag van itt, illetve volt mar a cari idokben is. Es olyan rongyrazas megy, draga autokkal szaguldoznak, uvolt beloluk a zene, limuzinok rohangalnak meg agyon diszetett motorok amint vagy 1000 led vilagit.
A busz erdemel meg emlitest amivel bementunk a varosba. Volga, de ha azt mondtak volna rola, hogy vadi uj Volvo, elhiszem. Nagyon kulturalt, kijelzokkel, bekamerazva, bemondja a megallokat oroszul es angolul, full modern. Vezeto korul is minden digitalis, lcd kijelzo a muszerfalon, csak neztem. Es elektronikus jegyrendszer van. De azert van egy kalauz is minden jarmuvon, akitol papir jegyet is lehet venni, nekunk ez most jol jott.
Ami meg furcsa volt, sok auto kerekenek furcsa hangja van, olyan, mint ha szoges gumival mennenek egyesek az aszfalton. Ennek sok ertelme nem lenne, de megis olyan hangjuk van.

Holnap felfedezzuk a varost reszletesebben, de en mar ma ledobbentem. Valami brutalis ez a varos!

A hotel minoseg viszont romlott. Kicsit retro a szallas, ezzel nem is lenne baj. Azon is felul tudok emelkedni, hogy a masodikon van a szobank, de a lift csak az elson es a harmadikon all meg. De az mar baj, hogy a nem hasznalt torolkozo budos. Meg jo, hogy hoztam sajatot. A szekrenyajto meg leesett. Az sem elony, hogy a motorok az utcan parkolnak.
A hotelekben egyebkent be kell gyujteni egy tovabbi fontos papirt, ami igazolja, hogy volt szallasom es nem az utcan logtam oroszorszagi tartozkodasom alatt. Ezt kerhetik a haton kilepeskor. Ahhoz, hogy megkapjuk, a recepcios lefenymasolja az utlevelet, vizumos oldalt is es a migracios papirt. Poroghet az orszagban a fenymasolo biznisz. Es ezert beszed 200 rubelt is. Zoli megkerdezte, hogy miert kell ezert meg fizetni is? 1000 Ft kb., nem sok, de hogy miert. A beszelgetes roviden ogy hangzott:
- Why do we have to pay for this document? (Miert kell fizetni ezert a dokumentumert?)
- Yes. Why. (Igen. Miert.)
Vagja az angolt a recepcios :)

A nap 6 pontos.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése